آداس آداس .

آداس

اصطلاحات چشم پزشكي

اصطلاحات چشم پزشكي يك مجموعه از علائم و حروف هستند كه اطلاعات پزشكي مربوط به چشم را بيان مي‌كنند. ممكن است قبلاً به خريد عينك يا لنز پرداخته باشيد و در نسخه‌هاي چشم پزشكي برخورد كرده باشيد كه علاوه بر خط ناپديد عينك، با مجموعه‌اي از حروف و اختصارات انگليسي روبرو شده باشيد كه براي شما غريب به نظر مي‌رسد. شايد اين نامه‌هاي رمزآلود را فقط به عنوان پيك به فروشنده عينك يا لنز داده باشيد! اما خبر خوب اين است كه تفسير نسخه‌هاي چشم پزشكي موضوعي ساده است. هرچند براي درك وضعيت سلامت خود از طريق مطالعه نسخه‌هاي چشم پزشكي بهتر است دانش چشم پزشكي داشته باشيد، آشنايي با اصطلاحات چشم پزشكي مي‌تواند به شما كمك كند تا نسخه‌هاي چشم پزشكي را بخوانيد و از وضعيت پزشكي چشمان خود آگاه باشيد. در اين مقاله از صاپتيك استور با مهم‌ترين اصطلاحات چشم پزشكي آشنا خواهيد شد.

 

توجه! اهميت آگاهي از اصطلاحات چشم پزشكي كجاست؟

بيشترين و متداول‌ترين استفاده از اصطلاحات چشم پزشكي در خواندن نسخه عينك و دريافت اطلاعات در مورد وضعيت چشم است. به ويژه اگر از عينك يا لنز استفاده مي‌كنيد، گاهي اوقات اين اطلاعات براي شما بسيار ضروري است. براي مثال، تصور كنيد در مسافرت هستيد و عينك خود را از دست مي‌دهيد يا عينك شكسته مي‌شود يا به هر دليلي ديگري دسترسي به عينك خود نداريد و در عين حال، به علت كمبود وقت، وقت لازم براي معاينه مجدد و دريافت مجدد نسخه عينك را نداريد. در چنين شرايطي، آشنايي با اصطلاحات چشم پزشكي و داشتن اطلاعات پزشكي در مورد چشمان خود براي خريد مجدد عينك مي‌تواند بسيار كمك كند.

OD, OS, OU در اصطلاحات چشم پزشكي چيست؟

اولين چيزي كه در نسخه ‌هاي چشم پزشكي براي عينك و لنز مشاهده مي‌شود، اصطلاحات OU, OS, OD و يا LE, RE است كه به ترتيب مخفف‌هاي براي اصطلاحات لاتين براي هر دو چشم، چشم چپ و چشم راست است. بعضي پزشكان اخيراً ترجيح مي‌دهند از حروف RE (Right Eye) و LE (Left Eye) استفاده كنند. در نسخه ‌هاي چشم پزشكي، ابتدا اطلاعات چشم راست و سپس اطلاعات چشم چپ آمده است تا اشتباه در تهيه عينك ها و لنز اتفاق نيفتد.

توضيحات پزشكي ديگري مثل SPH, CYL, AX, PD, ADD و Prism نيز در نسخه هاي چشم پزشكي استفاده مي شوند كه به ترتيب نشانگر توان لنز عينك، آستيگماتيسم، زاويه مناسب براي اصلاح انحناي قرنيه، فاصله بين كانون مردمك ها، تقويت موضعي لنز عينك و انحراف چشم هستند. همچنين، UCVA و BCVA هم به عنوان اصطلاحات چشم پزشكي استفاده مي شوند، كه به ترتيب بيانگر وضعيت ديد بدون تصحيح و بهترين حالت ديد با تصحيح هستند.

نكات عمومي در خواندن نسخه چشم پزشكي

بازنگري يك نسخه چشم پزشكي ممكن است در ابتدا نيازمند تسلط بر زبان خاصي باشد، ولي با آشنا شدن با اصطلاحات، مي‌توانيد اين پروسه را ساده‌تر كنيد. توجه داشتن به خطوط و رقم‌ها مهم است، زيرا هر يك از آن‌ها داراي معناي خاص خود هستند. معمولاً از چپ به راست نوشته شده بوده و شامل اصلاح براي هر چشم يا هر دو چشم هستند. با شناخت اين مفاهيم، شما قادر خواهيد بود نسخه چشم پزشكي خود را مطالعه كنيد و از وضعيت پزشكي چشمان خود آگاه باشيد.

جايگاه آي‌سي‌ل و آي‌كس در نسخه

آي‌سي‌ل (يا CYL) و آي‌كس (يا AX) دو عنصر مهم در نسخه چشم پزشكي هستند و به ترتيب ميزان و موقعيت آستيگماتيسم (يك بي‌توجهي در قرنيه يا عدسي چشم كه تصويري منحرف ايجاد مي‌كند) را نمايش مي‌دهند. اين مقادير به پزشك‌چشم كمك مي‌كنند كه لنز پيشنهادي را تنظيم كند و بر دقت ديد بيمار افزوده شود.

نقش پي‌دي و آدد

پي‌دي (PD) و آدد (ADD) دو عبارت ديگر در نسخه چشم پزشكي هستند كه به ترتيب مشاهده فاصله بين دو مردمك چشمي و نياز به افزودن قدرت به لنز صرفاً براي بيشتر كردن قابليت خواندن هستند. آدد معمولاً در نسخه‌هاي افراد مسن يا افرادي كه نياز به عينك مطالعه يا چندكانوني دارند، موجود است.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ساعت: ۰۹:۲۸:۱۴ توسط:زهره موضوع: نظرات (0)